100 DANSKE OG TYSKE UNGE DISKUTERER GRÆNSELANDETS FREMTID

Tilføjet 28. maj 2014 - 14:08
Del nyheden

100 unge fra Danmark og Tyskland tager på højskole for at drøfte fortid og ikke mindst fremtid for grænseregionen. Ungdomsmødet jUNG zuSAMMEN 2014 er en del af den omfattende markering af 150-året for Slaget ved Dybbøl.

Hvad skal der til, for at de unge enten får lyst til at blive i grænseregionen eller til at vende tilbage efter afsluttet uddannelse?

Svaret på det spørgsmål er ret afgørende for områdets udvikling, og i løbet af 14 dage sidst i juli tager i alt 100 unge, 50 danske og 50 tyske, på højskole for at diskutere sig frem til nogle bud på fremtiden for den dansk-tyske region.

Grænseforeningen har fra begyndelsen været dybt involveret i projektet og har i flere år arbejdet med idéen om at føre de unge sammen i grænselandet.
- Vi vil gerne give unge slesvig-holstenere og syddanskere ejerskab til spørgsmålet om grænselandets fremtid. Højskoleopholdet giver de unge mulighed for at mødes personligt og inspirere hinanden, og vi tror, der er store kreative kræfter i forskelligheden, siger Knud-Erik Therkelsen, generalsekretær i Grænseforeningen.

De unges bud på fremtiden skal ikke bare pakkes ned i rygsækken. Den skal drøftes og fremlægges i et ungdomsparlament i landdagen i Kiel den 31. juli, hvor medlemmer af såvel landdagen i Slesvig-Holsten og regionsrådet for Syddanmark foruden Grænseforeningens formand Mette Bock deltager.

- Grænselandets unge har ikke talt meget med hinanden de sidste 150 år, så jeg er overbevist om, at der kommer nogle spændende og nye synspunkter frem efter 14 dages samvær og undervisning. Synspunkter, der både anerkender forskelligheden og vil fællesskabet. Og det er præcis, hvad Grænselandet har brug for, uddyber Knud-Erik Therkelsen.

Læs pressemeddelelsen fra Region Syddanmark her.