Dansk-tysk højskoleophold for unge

Tilføjet 02. dec 2014 - 11:35
Del nyheden

I 2015 inviterer projektet jUNG zuSAMMEN igen unge danskere og tyskere på højskole. Her skal de komme med egne bud på, hvordan grænselandet kan gøres mere attraktivt for unge.

Grænseforeningen inviterer 50 unge fra Danmark og Tyskland på et fælles, dansk-tysk højskoleophold i sommeren 2015. Det sker i forbindelse med, at projekt jUNG zuSAMMEN løber af stablen for andet år i træk. I løbet af to uger kommer de unge til at bo sammen på Højskolen Østersøen i Aabenraa og Nordsee Akademie i Leck, hvor de i workshops udvikler deres fremtidsvisioner for grænselandet.

-  Grænseforeningen viderefører projektet, fordi det bidrager til at udvikle en grænseoverskridende folkeoplysning, så danskere og tyskere i deres forskellighed kan diskutere fælles udfordringer og muligheder, siger Grænseforeningens generalsekretær, Knud-Erik Therkelsen.

Helt efter højskoletraditionen forener jUNG zuSAMMEN 2015 uddannelse med fællesskab – et fællesskab der i dette tilfælde indrammes af et spændende kulturmøde. Derudover er kurset et politisk fremtidsværksted, hvor de unge kommer til at udarbejde ideer for grænseregionens fremtidige udvikling. Højskoleopholdet afsluttes med et ungdomsparlament, hvor de unge vil præsentere deres ideer for danske og tyske politikere.

Erfaringerne fra jUNG zuSAMMEN 2014 viser, at de unge er fordomsfrie i mødet med hinanden og meget hurtigt knytter bånd henover grænsen. De får både venskaber og større indsigt med hjem, og derudover engagerer de sig med begejstring i det politiske arbejde og stiller krav til politikerne. Idet kurset foregår på både dansk og tysk, har det også vist sig som et udmærket sted for deltagerne at lære nabosproget.

jUNG zuSAMMEN 2015 er et tilbud til alle unge mellem 18 og 25 år. Kurset finder sted fra 19. juli til 1. august 2015. Læs mere og find ansøgningsskemaet på www.jungzusammen.dk

Yderligere informationer fås ved henvendelse til:

Grænseforeningens generalsekretær, Knud-Erik Therkelsen, ket@graenseforeningen.dk - +45 2023 1984.

Projektleder for jUNG zuSAMMEN, Merlin Christophersen, mc@graenseforeningen.dk- +45 2284 2780.