DEMONSTRATION I FLENSBORG

Tilføjet 18. apr 2012 - 21:39
Del nyheden

Lørdag den 21. april demonstrerer det danske mindretal i Sydslesvig imod de ensidige nedskæringer over for de danske skoler i landsdelen.

To uger før det slesvig-holstenske landdagsvalg den 6. maj - lørdag den 21. april - arrangerer Dansk Skoleforening for Sydslesvig et optog i Flensborg og et møde på havnespidsen. Skoleforeningen regner med, at op imod 15.000 mennesker vil deltage og bakke op om kampen for ligestilling for de danske skoler i Sydslesvig.

I dagens anledning indsættes der særtog og -busser fra hele Sydslesvig.

Program for det danske mindretals 100%-aktionsdag kl. 10-12.30
10.00: Samling på Exe
10.30: Optog fra Exe til havnespidsen. De, der ankommer senere med tog, går direkte til havnespidsen.

11.00: Intro-billedshow på storskærm på havnespidsen ved fhv. Aktivitetshus-leder Katrine Hoop.

11.30: 100%-aktions-show på scenen på havnespidsen med Skoleforeningens formand Per Gildberg, to unge ambassadører fra Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen, næstformand i mindretalsunionen FUEV Heinrich Schultz og formand for Det Sydslesvigske Samråd og SSW Flemming Meyer.

Imellem talerne er der underholdning og jingler ved musiker Dirk-Uwe Wendrich og aktionslederen, skoleinspekør Eberhard von Oettingen samt flere skoleelever, zumba dans-act ved instruktør Betina Sommerset, "Sydslesvigsk største folkekor" med hjælp fra Torsdagskoret, og special act ved finalist i The Voice of Germany, sangeren Michael Schulte, fhv. Duborg-elev.

I dagens anledning vil der blive opsat hegn rundt om havnespidsen for at sikre området samt opstillet toiletvogne på Exe og på selve pladsen ved havnespidsen. Deltagerne opfordres til at tage egne forsyninger med, da der ikke vil blive mulighed for at købe mad og drikke på selve havnespidsen.

Læs mere på hjemmesiderne for Sydslesvigsk Forening og Dansk Skoleforening for Sydslesvig.