Én gang feriebarn, altid feriebarn

Tilføjet 19. apr 2017 - 13:54
Del nyheden

Artiklen er fra magasinet Grænsen nr.2/april 2017

Jessica Jensen, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, og sønderjyske Dorte Nielsen har været veninder, siden Jessica Jensen kom til Danmark som feriebarn i 1989. Venskabet mellem Jessica og hendes danske værtsfamilie er intakt også i dag

Af Jeppe Pers

I døråbningen på en velholdt, stråtækt gård ved landsbyen Skast, Bredebro, kun en kilometer fra Vadehavet står Jessica Jensen og Dorte Nielsen og tager imod.

De to kvinder har sagt ja til at sætte hinanden og magasinet Grænsen stævne på gården, der er Dorte Nielsens barndomshjem, hvor hendes forældre, Birte og Leif Nielsen, stadig bor. Siden de to kvinders barndom har gården dannet ramme om deres lange venskab og mødet mellem sønderjysk og sydslesvigsk kultur.

På sommerferiebesøg i Danmark

Jessica Jensen, der stammer fra Flensborg og stadig bor i byen, var kun syv år gammel, da hendes forældre satte hende på et tog nordpå. Om halsen bar hun et skilt med sine kommende ferieværters navn og adresse. Genertheden, fortæller hun, forsvandt straks ved ankomsten til gården i Skast, da Dorte tog hende i hånden og spurgte, om hun ville se hesten. Hesten! Bypigen fra Flensborg var begejstret fra begyndelsen.

”Turene til Danmark var udfordrende. Jeg var afsted på egen hånd og boede et fremmed sted, men jeg følte mig tryg og jeg er ikke tvivl om, at feriebesøgene har hjulpet mig til at blive en mere selvstændig person”, siger Jessica og bakkes op af Dorte: ”Vi havde det simpelthen så sjovt sammen, og set i bakspejlet lærte vi så mange forskellige ting af at have dig på besøg.”

Naboerne kom ofte på besøg, og Jessica fra Sydslesvig blev hurtigt en naturlig del af landsbysamfundet, der fik udfordret gamle fordomme om mennesker syd for grænsen. Også en tysk præst fra Løgumkloster, der boede på nabogården, blev mødt med en ny form for respekt og anerkendelse.

”Jeg bliver stødt på Jessicas vegne, når tyskere blev omtalt som ’dumme’. Lige siden vi blev venner, har jeg ikke fundet mig i, at fordomme om tyskere blev nævnt, når jeg er til stede”, siger Dorte. Hendes far nikker samstemmende: Hele familien har lært af at have Jessica på besøg.

Venner for livet

Flere gange om året mødes de tidligere ferieveninder, der arbejder på hver sin side af den dansk-tyske grænse. Jessica arbejder i sekretariatet for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning for Sydslesvig, og Dorte er pædagog i en døgninstitution for voksne i Rødding. De mødes i Sønderjylland, men også hos Jessica i Flensborg, og de håber begge, at næste generation også vil slå bro hen over grænsen.

Både Jessica og Dorte har planer om, at deres egne børn skal være feriebørn i ny fremtid.

”Måske får de, lige som os, en ven for livet”, siger de samstemmende.

BOX:

Tag imod et sydslesvigsk feriebarn i dag

Børn fra Sydslesvig er rejst på sommerferie hos danske ferieværter siden 1919, og feriebarnsordningen eksisterer stadigvæk. For danske børn i dag er mødet med sydslesvigske børn, der taler både dansk og tysk, en mulighed for at styrke interessen for tysk sprog og kultur. For sydslesvigske børn er mødet med danske børn en mulighed for yderligere at styrke kendskabet til dansk sprog og kultur. Læs mere på Sydslesvigske Børns Ferierejser, www.feriebarn.dk, der er et samarbejde mellem Dansk Skoleforening i Sydslesvig, Rejsekontoret og Grænseforeningen.