ET GENFORENET SLESVIG

Tilføjet 21. nov 2012 - 11:16
Del nyheden

Mange medier har viderebragt Grænseforeningens formands udtalelse om, at vi i dag oplever en slags genforening af Slesvig.

”Grænselandet er genforenet i fælles mentalitet” lød overskriften på Kristeligt Dagblads forside i mandags. Baggrunden er, at Region Syddanmark har foretaget en værdiundersøgelse, som viser, at befolkningen i det dansk-tyske grænseland, dvs. Sønderjylland og Sydslesvig, har flere fælles livsværdier med hinanden, end de har med det øvrige Danmark henholdsvis Tyskland.

Det forklarer Grænseforeningens formand Finn Slumstrup med følgende i Kristeligt Dagblad:

- I Danmark plejer man at omtale det, der skete i 1920, som Genforeningen. Men man kunne lige så godt sige, at ved den lejlighed blev det århundredgamle hertugdømme Slesvig skåret midt over. I dag, hvor der er mindre fokus på de nationale modsætninger, træder bevidstheden om de fælles vilkår tydeligere frem. Man kunne kalde det en genforening af Slesvig, siger Finn Slumstrup.

Mange medier har refereret til Kristeligt Dagblads artikel, mens Radio24syv fulgte op med et uddybende interview med Finn Slumstrup i programmet 24syv Morgen den 19. november ca. kl. 7.50.

Interviewet kan høres ved at klikke på linket 24syv Morgen 07.05 19-11-2012 (2) her på Radio24syvs hjemmeside. Interviewet varer cirka otte minutter og begynder efter 45:18 minutter.