FORMANDSVALG I GRÆNSEFORENINGEN

Tilføjet 07. maj 2014 - 12:43
Del nyheden

På søndag skal Grænseforeningen vælge ny formand efter Finn Slumstrup.

Efter ni år som formand har forfatter og journalist Finn Slumstrup valgt at trække sig tilbage, og MF Mette Bock stiller op som eneste kandidat til formandsposten. Formandsvalget finder sted på Grænseforeningens sendemandsmøde i Vingsted Hotel og Konferencecenter den 10.-11. maj 2014.

Grænseforeningen har under Finn Slumstrups politiske ledelse gennemgået en forandringsproces fra at være primært en indsamlingsorganisation til at være en folkeoplysende forening, som arbejder for at udbrede og vedligeholde danskernes kendskab til det danske mindretal i Sydslesvig og til det dansk-tyske grænselands forhold generelt.

Grænseforeningen arbejder i dag på mange fronter, blandt andet med at styrke de personlige relationer over grænsen. Senest i forbindelse med markeringen af 150-året for Slaget på Dybbøl i 1864 har der været stor interesse for Grænseforeningens lærerkurser og undervisningsmateriale.

I samme forbindelse har Grænseforeningen udgivet det allerede meget efterspurgte brætspil 1864, som ikke kun er en quiz om historisk viden, men også stiller spørgsmål til, hvordan nederlaget og konsekvenserne af at være blevet en småstat har påvirket det Danmark, vi kender i dag.