FRA KOSOVO TIL SØNDERJYLLAND I FREDENS TJENESTE

Tilføjet 05. dec 2011 - 12:00
Del nyheden

Balkans unge generation kommer i morgen til Odense for at møde Grænseforeningens kulturmødeambassadører og lære om, hvordan man i det dansk-tyske grænseland er gået fra konflikt til fredelig sameksistens.

Grænselandet mellem Danmark og Tyskland er et internationalt forbillede med sine store mindretal på begge sider af grænsen. Derfor vil fire unge studerende fra Kosovo – ca. 20 år efter borgerkrigen i Jugoslavien – både besøge Sønderjylland og mødes med Grænseforeningens kulturmødeambassadørerUniversity College Lillebælt i Odense.

De fire studerende fra Kosovo har henholdsvis serbisk, makedonsk og bosnisk baggrund og følges med to lektorer i offentlig administration på International Business College Mitrovica.

Grænseforeningens kulturmødeambassadører er unge studerende fra henholdsvis det danske mindretal i Sydslesvig, det tyske mindretal i Sønderjylland og danskere med anden etnisk baggrund, som rejser rundt i Danmark for at tale om det dansk-tyske grænselands erfaringer med at dele et land med andre nationaliteter. Kulturmødeambassadørerne har tidligere besøgt University College Lillebælt for at møde studerende, men denne gang vender de tilbage for at gå i dialog med tilrejsende fra Kosovo. På mødet vil der også være et historisk oplæg om det dansk-tyske grænseland af Grænseforeningens generalsekretær Knud-Erik Therkelsen.

- Vi vil bygge netværk mellem danske unge og unge på Balkan, som uddanner sig med henblik på at arbejde inden for den offentlige sektor. Selvom situationen i dag i grænselandet ikke kan sammenlignes med den aktuelle konflikt i det nordlige Kosovo, vil vi gerne dele nogle af de erfaringer, vi har gjort os i tiden. Erfaringer, som de måske kan bruge i deres kommende arbejde som offentligt ansatte i Kosovo, siger mødets arrangør Vibeke Syppli Enrum, lektor på University College Lillebælt.

De fire studerende fra Kosovo kommer fra byen Mitrovica, som er en uformel grænse mellem albanere og serbere. Den officielle grænse er ikke anerkendt i området, og der hersker stadig konflikter mellem parterne.

- Kulturmødeambassadørernes formål er at bygge bro mellem kulturer og bidrage til sammenhængskraften i Danmark. Men det giver projektet et større perspektiv, når man fra konfliktfyldte mindretalsområder i udlandet mener, de kan få noget ud af at tale med os, siger Maya Bram Sommer, projektleder for Kulturmødeambassadørerne i Grænseforeningen.

International Business College Mitrovica
Skolen i Mitrovica i Kosovo bygger på en gammel drøm om at bygge én skole på tværs af floden Ibar, hvor serbiske unge skulle deltage med indgang fra nord, mens albanske studerende skulle komme fra syd. Denne drøm afspejler den etniske deling af byen. I dag skærpes modsætningen mellem parterne, og derfor er skolen ikke samlet, men delt op i en nordlig og en sydlig campus.