Grænselandets historie fortælles i en europæisk kontekst

Tilføjet 13. okt 2014 - 14:57
Del nyheden

Folketingets vandreudstilling ”Fjendskab og Forsoning – det dansk-tyske grænseland 1864-2014” er kommet til Bruxelles, hvor den vises i Den Danske Kirke. Grænseforeningen har understøttet udstillingens rejse dertil, for at fortællingen om grænselandets vej fra konflikt til fredelig sameksistens kan sættes ind i en europæisk kontekst.

Udstillingen ”Fjendskab og Forsoning” fortæller grænselandets vej fra konflikt til fredelig sameksistens ved hjælp af plancher og en række historiske genstande.

Udstillingens besøg i Bruxelles markerer, at grænselandets moderne fortælling hænger tæt sammen med den europæiske historie. Således kan man i udstillingen følge udviklingen i grænselandet gennem de sidste 150 år på både dansk, tysk og engelsk.

Udstillingen er udviklet af Museum Sønderjylland på foranledning af Folketinget. Det Danske Kulturinstitut EU har stået bag udstillingens rejse til Bruxelles. Ud over Grænseforeningen har Folketinget, Bund Deutscher Nordschleswiger, Sydslesvigsk Forening og Sønderborg kommune understøttet Det Danske Kulturinstitut EU i at få udstillingen til Bruxelles.

Udstillingen, som kan ses i Den Danske Kirke i Bruxelles frem til den 4. november 2014, har tidligere været vist i den slesvig-holstenske Landdag i Kiel, i de nordiske ambassaders Fælleshus i Berlin og i det tyske mindretals Haus Nordschleswig i Aabenraa.

Yderligere information fås hos generalsekretær i Grænseforeningen Knud-Erik Therkelsen, tlf. +45 2023 1984, ket@graenseforeningen.dk.

Udstillingen blev åbnet af præsten i Den Danske Kirke, Mogens Bering Rasmussen, den danske ambassadør, Louise Bang Jespersen, Tysklands ambassadør, Eckart Cuntz, Folketingets 1. næstformand Bertel Haarder og Grænseforeningens generalsekretær Knud-Erik Therkelsen.

Udstillingen blev den 8. oktober åbnet af præsten i Den Danske Kirke, Mogens Bering Rasmussen, den danske ambassadør, Louise Bang Jespersen, Tysklands ambassadør, Eckart Cuntz, Folketingets 1. næstformand Bertel Haarder og Grænseforeningens generalsekretær Knud-Erik Therkelsen. Her ses de sammen med lederen af Det Danske Kulturinstitut Else Christensen-Redzepovic.