GRÆNSEFORENINGEN PÅ ROSKILDE FESTIVAL

Tilføjet 04. jul 2013 - 11:34
Del nyheden

Unge med syv forskellige nationaliteter bemander Grænseforeningens pantbod på årets Roskilde Festival.

132 unge med syv forskellige nationaliteter er sammen med Grænseforeningen taget på Roskilde Festival for at vise omverdenen, hvordan man udlever kulturmødet i praksis. Det er syvende år i træk, at Grænseforeningen bemander en pantbod på Roskilde Festival med unge mennesker, der repræsenterer forskellige sprog og kulturer. Ca. 80 af de unge stammer fra det danske mindretal i Sydslesvig.

De unges motto er ”Sorter pant og bland sprog”, og de har tegnet flag på deres navneskilte, så man kan se, hvem der taler dansk, tysk, fransk, engelsk, bosnisk, hindi m.v.
Besøger man pantboden i Bycenter Vest, vil man møde en munter stemning og et lydtapet med mange forskellige sprog. Og dermed er Grænseforeningens unge med til at give den berømte festival et internationalt præg.

Tre af Grænseforeningens unge deltagere har taget initiativ til at effektivisere pantboden ved at opfinde et tællesystem på computer. De øvrige år har de sat streger på papirblokke, men i år har de anskaffet computere og ”buzzere”, som også er en velkommen løsning for de professionelle pantsamlere, der har fast arbejde under festivalen.

- Vi har brugt 15.000 kr. af vores egne penge på at udvikle det nye tællesystem, men det er alle pengene værd, siger Gunvor Vestergaard, der i alle syv år har ledet Grænseforeningens arbejde med Roskilde Festival. Om arbejdet i pantboden, fortæller hun:

- Det er ikke det sjoveste arbejde at rage rundt i andres ølsjatter. Men de unge er super gode til at skabe et stærkt fællesskab og et godt socialt miljø.