Hør om Genforeningen på Historiske Dage

Historiske Dage 2018 afholdes for fjerde år i træk i Øksnehallen i København 10.-11. marts.

Tilføjet 07. mar 2018 - 13:20
Del nyheden

For fjerde år i træk kan man komme helt tæt på historien til Historiske Dage i Øksnehallen i København i den kommende weekend.

Grænseforeningen og Sydslesvigsk Forening (SSF) vil igen i år være til stede på en fælles stand, hvor deltagerne kan høre om det danske mindretal i Sydslesvig og bl.a. deltage i en quiz om grænselandet. Desuden står Grænseforeningen og Sydslesvigsk Forening bag to større arrangementer til Historiske dage.

På blå scene lørdag klokken 13.30 er der oplæg under overskriften: ”Er Genforeningen en glædelig begivenhed?”. Jes Fabricius Møller, der er lektor i historie på Københavns Universitet, og Michael Böss, der er lektor emeritus ved kommunikation og kultur på Aarhus Universitet, vil debattere Genforeningens historiske betydning. Det sker med Grænseforeningens generalsekretær Knud-Erik Therkelsen som moderator.

På rød scene søndag klokken 14.30 er der oplæg under overskriften ”Er EUs mindretal fanget i det 19. århundrede”. Historiker Uffe Østergaard og tidligere generalkonsul i Flensborg, Henrik Becker-Christensen, vil debattere situationen for Europas nationale mindretal, der anslås at omfatte hver syvende europæer. SSFs generalsekretær Jens A. Christiansen vil være moderator.

I år trækker Historiske dage også på velkendte internationale navne som den amerikanske journalist og historiker Anne Applebaum, der vil fortælle om Stalins folkemord i Ukraine og kampen om Ukraine. I 2004 vandt hun Pulitzer prisen for sin bog ”Gulag” om straffelejrene i Sovjetunionen. Man kan også møde den anerkendte historiker Daniel Schönpflug, Freie Universität i Berlin, der vil tale om 100-året for 1. verdenskrigs afslutning.

Hele programmet for Historiske Dage samt billetsalg kan findes på Historiske Dages hjemmeside.