Fællesskabet er i højsædet

Grænseforeningen Ungdom er blevet hædret med #RFheroes-prisen for at yde en særlig indsats for andre på årets Roskilde Festival. En sten med foreningens navn indgraveret bliver nu lagt foran Orange Scene sammen med de andre prismodtagere i en Roskilde Walk of Heroes, inspireret af Hollywoods Walk of Fame. Foto: Krists Luhaers

Tilføjet 31. aug 2017 - 13:00
Del nyheden

Et stærkt fællesskab kan gøre selv sortering af tomme og beskidte dåser, flasker og drikkebægre til en fantastisk oplevelse. Sådan lyder det enstemmigt fra en række unge, der har engageret sig i Grænseforeningen Ungdoms pantbod på Roskilde Festival, der i år blev hædret med prisen #RFheroes

Af Merlin Christophersen

Udefra er Grænseforeningen Ungdoms pantbod på Roskilde Festival 2017 uanselig. Et skilt med ordet “refund” henviser til en disk i en sort væg af spånplader. Foran disken står nogle pantsamlere og venter på, at det bliver deres tur til at aflevere de store sække med flasker, dåser og drikkebægre, de har med sig.

Bag væggen af spånplader, i de to telte der udgør pantboden, er der livlig aktivitet. Små grupper af unge står rundt om store, til lejligheden konstruerede træborde og sorterer panten, der bliver indleveret, hurtigt og effektivt. Og bagved pant-teltene åbner der sig en plads med bænke og borde, der afgrænses af stakkevis af gennemsigtige affaldssække fyldt med dåser, en container og et cafeteria-telt.

Her kan man møde pantbodens over 150 unge frivillige, som kommer fra hele 19 forskellige nationer. Som belønning for indsatsen har de frivillige fået et gratis festivalarmbånd. Men selvom man på Roskilde Festival 2017 har kunnet opleve verdensstjerner som rockbandet Foo Fighters og rapperen NAS, virker det ikke til, at det er festivalens cirka 175 koncerter, der har tiltrukket de frivillige. Det

er derimod i høj grad det fællesskab, de unge oplever i pantboden.

Ina Heinemeier på 22 år, der oprindelig er fra Sydslesvig, men til dagligt læser medicin i Odense, har været med som frivillig i pantboden i tre år.

“For mig er det helt klart fællesskabet, der trækker. I vores pantbod lærer jeg folk fra hele verden at kende. Selvom vi sover ude på campingområdet, har vi ikke nogen camp, hvor vi mødes – hvilket ellers er en essentiel del af en festival – for vi kan altid hænge ud her sammen med de andre. Pantboden er helt klart det fedeste ved festivalen, og jeg vil anbefale alle at komme med”, siger Ina Heinemeier, der i år har fået engelske Daniel De Barry fra Nottingham med, som hun har mødt på en ferie i Bulgarien.

David De Barry er også begejstret.

“Ina sagde, det var fedt. Men det har virkelig overgået mine forventninger. Det er helt vildt, hvor afslappet en stemning her er. Og arbejdet er faktisk let, så det er helt okay at skulle sortere pant nogle timer”, siger han.

En frivillig institution

Roskilde Festival er en af Europas største festivaler, og den drives stort set udelukkende af frivillige. Blandt de 135.000 festivalgæster i år var over 30.000 frivillige, som har stået for alt fra at sælge mad, bygge hegn, organisere og altså at sortere pant.

Det er 11. år i træk, at Grænseforeningens unge har stået for en pantbod. Wienke Reimer har været med i ni af årene. Hun er 26 år, stammer fra Sydslesvig og bor til dagligt i Berlin, hvor hun arbejder i “Minderheiten Sekretariat”, der er sekretariatet for de fire nationale mindretal i Tyskland. I år er hun talskvinde for den arbejdsgruppe, der har organiseret Grænseforeningen Ungdoms pantbod. Desuden er hun bestyrelsesmedlem i foreningen.

“Vi er ved at udvikle os til et pantbods-leksikon. Det er os, andre foreninger henvender sig til, når de bliver i tvivl om noget. Her i vores bod har vi folk, der har været med i fem til ti år, som har meget stor viden om og indsigt i, hvordan vi bedst kører pantboden, og hvordan eksempelvis konflikter med pantsamlerne – om der nu er blevet talt rigtigt op – kan undgås. Det er vigtige kompetencer, vi ikke kan undvære”, siger Wienke Reimer.

Til Grænseforeningen Ungdoms pantbod er der blevet udviklet et digitalt tællesystem, der gør det nemmere at holde styr på de forskellige, brugte drikkebeholdere, der skal sorteres nøje efter type. Selv dåser uden pantmærke, der ofte stamme fra grænsebutikkerne i Tyskland, er der et system for; de bliver vejet og panten gives ud fra vægten.

En særlig indsats

At fællesskabet er i højsædet i pantboden, er ikke bare noget, Grænseforeningen Ungdom siger. I år er foreningen blevet belønnet med #RFheroes-prisen, der uddeles af Roskilde Festival og Tuborg-fondet for at hædre dem, der har gjort en ekstra indsats for andre på festivalen.

“I sikrer et fantastisk fællesskab med stort team spirit og plads til at have det sjovt. I forstår, hvordan fællesskab sikres. I er rette #RFheroes og skal hyldes for det”, lyder det i indstillingen af Grænse-foreningen Ungdom. Alle festivalgæster har kunnet indstille andre til prisen, og i alt er 700 personer, grupper og foreninger blevet indstillet, hvoraf fem har modtaget prisen.

“Det er så fedt, at der er nogen, der har set og anerkendt den store indsats, vi leverer. Vi bruger rigtig meget tid og energi på at organisere pantboden, både forud for og under festivalen, og den indsats bliver nu hædret. Det er et kæmpe skulderklap at få som frivillig”, siger Wienke Reimer.

Grænseforeningen Ungdom er en ungdomsforening, der er aktiv i hele Danmark. Foreningens formål er at fremme forståelse, dialog og samarbejde mellem forskellige kulturer og på tværs af grænser for at styrke det demokratibærende fællesskab. Kilde: graenseforeningen.dk/gfungdom