”Gesandt Cécil von Renthe-Fink – en repræsentant for den gode, gamle tyske embedsmandsstand” og generalforsamling.

Dato

Hørsholm Sognegård (indgang fra Ridebanen)

Arkiv- og Forskningsleder Mogens Rostgaard Nissen, PhD, fra Forskningsafdelingen ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig taler om ”Gesandt Cécil von Renthe-Fink – en repræsentant for den gode, gamle tyske embedsmandsstand”. Cécil von Renthe-Fink var tysk gesandt i Danmark i perioden 1936-1942. Det gør ham automatisk til en central skikkelse i nyere dansk historie. Han var ikke på forhånd orienteret om det tyske angreb på Danmark den 9. april 1940, men han fik afgørende indflydelse på udformningen af det dansk-tyske samarbejde, der udviklede sig i de første besættelsesuger og -måneder. Under foredraget fokuseres der på Renthe-Finks betydning, da han var Gesandt og Rigsbefuldmægtiget i Danmark. Der argumenteres for, at han fik meget stor betydning for den særlige tyske besættelsespolitik i Danmark, der fortsatte næsten uforandret gennem alle besættelsesår, også efter han blev tilbagekaldt efter den såkaldte ”telegramkrise”. Han faldt ikke i unåde i Berlin, men tilbragte de sidste krigsår som gesandt ved Marskal Pétains franske marionetregering i Vichy.
Efter foredraget afholdes ordinær generalforsamling med dagsorden i henhold til vedtægternes §§ 7-9, hvortil der hermed indkaldes.