Tur til Polen

Idrætshallen i Flensborg

Program for Tur til Polen fra den 15.-21. april 2018 med
SSF Flensborg Amt og Grænseforeningen kreds 20

Fast overnatningssted: Hotel Park Plaza, Bolestawa Drobnera 11-13. Hotellet ligger midt i Breslau/Wroclaw.

Søndag den 15. april
Afgang kl.8.00 fra p-pladsen ved Idrætshallen i Flensborg. Undervejs stop med kaffe. Medbring en madpakke og krus. Drikkevarer kan købes i bussen. Aftensmad på hotellet.

Mandag den 16. april
Vi starter med en guidet byvandrindring i Breslau, hvor vi bl.a. ser på Aula Leopoldina, den nok smukkeste baroksal i Europa, og Domkirken beliggende på Dominsel. Der er tid til frokost på egen hånd
Om eftermiddagen besøger vi Sozial-Kulturelle Gesellschaft Breslau (SKGD) og får den første information om det tyske mindretal.
Aftensmaden spises på hotellet.

Tirsdag den 17. april
Vi tager til Oppeln/Opole, hvor der findes den største gruppe af det tyske mindretal. Her får vi en opridsning af mindretallets historie og en lille byvandring. Vi spiser i fællesskab på en lokal restaurant. Om eftermiddagen mødes vi med nogle af de mange politikere fra det tyske mindretal, som fortæller om den aktuelle situation. Aftensmaden spises på hotellet.

Onsdag den 18. april
Vi tager på heldagstur i Riesengebirge, hvor Schneekoppe danner det højeste punkt med 1602m. Over Krummhügel og Hirschberg (Jelenia Gora). Undervejs tager vi et besøg i bryggerimuseet Löwenberg med smagsprøver. Frokost spiser vi i fællesskab. Aftensmaden spises på hotellet.

Torsdag den 19. april
Vi tager igen til Oppeln. Programmet tilrettelægges sammen med Sozial-Kulturelle Gesellschaft der Deutschen im Oppelner Schlesien (SKGD). Frokost på egen hånd.
Om aftenen har vi en fælles aften på hotellet med sang og små oplæg. Aftensmaden spises på hotellet.

Fredag de 20. april
Om formiddagen besøger vi den tosprogede børnehave Nr.71, frokosten tager vi på egen hånd. Om eftermiddagen tager vi en lille sejltur på floden Oder, står af båden ved Jahrhunderthalle (opført 1911-13), som er udnævnt til UNESCO Verdens-Kulturarv. Vi får en rundvisning i bygningen. Herefter er der tid på egen hånd. Om aftenen spiser vi i fællesskab på en restaurant i byen.

Lørdag den 21. april
Hjemtur. Madpakke kan købes på hotellet. Vi er i Flensborg ca. kl. ?

Praktiske oplysninger
Transport, overnatning, morgenmad, aftensmad og to frokoster samt alle rundvisninger og fælles entreer er inkluderet i prisen.
Pris: 4.700 kr. pr. person, tillæg for enkeltværelse 1.020 kr.
Tilmelding inden den 15. december 2017 til Kirsten Rykind-Eriksen, mail: rykind@bbsyd.dk. Tlf. 4026 5489 og betaling af depositum 1.500 kr. Resten af beløbet senest den 1.marts 2018.

Arbejdsgruppen ved Marike Hoop, Peter Kreutzer, begge SSF Flensborg Amt
Kirsten Wehmüller, Svend Damgaard, Dagny Køster og Kirsten Rykind-Eriksen, alle kreds 20