KAMPEN OM SANDHEDEN I SYDSLESVIG

Tilføjet 16. dec 2011 - 14:51
Del nyheden

Grænseforeningen alarmerer den danske regering i sag om Slesvig-Holstens attentat mod de gode mindretalsforhold i grænselandet.

Den slesvig-holstenske mindretalsrapport tager i strid med sandheden danske politikere til indtægt for at acceptere de slesvig-holstenske besparelser mod de danske skoler i Sydslesvig. Besparelserne har betydet, at tilskuddet til de danske skoler er reduceret til 85%, mens de slesvig-holstenske skoler fortsat modtager 100%. Det er en forskelsbehandling, der strider imod ånden og intentionen i København-Bonn Erklæringerne fra 1955.

Påstanden om opbakning fra dansk side strider imod det faktum, at Danmarks både forhenværende og nuværende regering har markeret sig stærkt kritisk over for forskelsbehandlingen og drøftet problemet med den tyske regering i Berlin. En sag, der mundede ud i, at Berlin sendte 3,5 mio. euro til det danske mindretals skoler som kompensation og for nylig har bebudet at ville gøre det igen i 2012.

- Det er foruroligende, at den slesvig-holstenske delstatsregering tilsyneladende er parat til at sætte de positive relationer mellem danskere og tyskere i grænselandet, ikke mindst syd for grænsen, over styr. Der er derfor grund til at tænde de helt store advarselslamper, siger Finn Slumstrup, formand for Grænseforeningen.

Grænseforeningen har sendt et brev til udenrigsminister Villy Søvndal (SF), hvor han opfordres til at rejse sagen over for den tyske udenrigsminister Guido Westerwelle og understrege den danske regerings uændrede, kritiske holdning.

- Grænseforeningen sætter sin lid til, at den danske regering igen vil reagere med beslutsomhed i denne sag, understreger Finn Slumstrup.