KULTURMØDEAMBASSADØRERNES JULEKALENDER

Tilføjet 15. dec 2011 - 13:24
Del nyheden

På Facebook kan man finde en anderledes julekalender: Unge studerende med forskellige kulturelle baggrunde skiftes til at skrive dagens historie om, hvordan netop de holder jul.

En grønlandsk pige bruger en orange stjerne i toppen af sit juletræ, en dansk pige fra Sydslesvig skal altid have en chokoladekalender fra Aldi, og en dansk-palæstinensisk pige har taget historien om profeten Jesus til sig, fordi den minder hende om den forbindelse, der er mellem kristne og muslimer.

De tre piger er sammen med andre 18-25-årige med forskellig kulturel baggrund med i Grænseforeningens Kulturmødeambassadører, som de sidste to år har besøgt uddannelsesinstitutioner, foreninger m.m. for at gå i dialog om, hvad det vil sige at være dansk, og hvordan man kan være det på forskellige måder.

Her i december kan man via Facebook læse Kulturmødeambassadørernes julekalender, hvor de på skift skriver dagens historie om, hvordan de hver især holder jul. Til trods for det kristne islæt virker julen som en samlende tradition på tværs af religion og etnicitet.

”Rør blot ikke ved min gamle jul,” synger vi, men den danske jul, som vi kender i dag, er ikke mere end 150 år gammel, og mange af vores traditioner har vi fået fra andre lande. Juletræet og adventskransen stammer fra Tyskland, Lucia fra Sverige – og Julemanden var oprindeligt en katolsk helgen fra Tyrkiet.

Julen er på den vis en tradition, vi er fælles om, selvom traditionerne kan variere fra hjem til hjem. Du kan få indblik i minoriteters og mindretals jul ved at følge med i Kulturmødeambassadørernes julekalender via Facebook eller på Kulturmødeambassadørernes hjemmeside.