Grænsen GOU Feriebarn Kultur Ambassadørene Elevambassadører

LANDSINDSAMLING til fordel for DYBBØL MØLLE

Dybbøl Mølles stadige kamp mod forfald har fået Grænseforeningen til at lancere en landsindsamling, der skal sikre det nationale symbols vedligeholdelse.

Siden Dybbøl Mølle blev skudt i grus under slaget på Dybbøl i 1864 har møllen været et symbol på dansk udholdenhed under det preussiske fremmedherredømme. Efter genforeningen i 1920 blev møllen et stadig vigtigere nationalt symbol.

Dybbøl Mølle er flere gange inden for de seneste årtier blevet betænkt med store gaver fra bl.a. A.P. Møllerfonden, når forfaldet blev for tydeligt, hvorefter møllen er blevet sat flot i stand. Disse gaver kan dog ikke på længere sigt sikre den rigtige og nødvendige vedligeholdelse af møllen. Derfor iværksætter Grænseforeningen i samarbejde med Dybbøl Mølles bestyrelse en landsindsamling, der en gang for alle skal sikre den løbende vedligeholdelse af møllen, så den altid fremtræder værdigt.

Målet er 5 millioner kroner
- Dybbøl Mølles bestyrelse vurderer, at det beløb, der skal til for løbende at kunne vedligeholde bygningen, er ca. 250.000 kr. om året. Det er Grænseforeningens mål inden 150-års jubilæet for Slaget på Dybbøl i 2014 at indsamle ca. 5 mio. kr. til en fond, der så kan give det fornødne afkast hvert år, siger Finn Slumstrup, formand for Grænseforeningen.

Den oprindelige Dybbøl Mølle blev opført i 1744, og i 1936 blev den femte og nuværende udgave af møllen indviet.
- Siden Genforeningen i 1920 har Dybbøl Mølle udviklet sig til et af de stærkeste nationale symboler, vi har, siger Finn Slumstrup.

Dansk og europæisk symbol
Møllen står midt i de skanser, hvor danske soldater kæmpede og led nederlag til den preussiske hær den 18. april 1864. Ud af nederlaget og tabet af hertugdømmerne Slesvig og Holsten voksede den danske nationalstat, som er basis for den moderne danske velfærdsstat.

Men nederlaget på Dybbøl rummer også en fælles europæisk fortælling: Historien om den enorme betydning sejren over Danmark fik for Preussen og få år senere for dannelsen af et samlet Tyskland, der igen kom til at spille en afgørende rolle i begge verdenskrige.

- Ligesom nationalstaten Danmark, forstået som én nationalitet i én stat, blev grundlagt på Dybbøl Banke den 18. april 1864, begyndte også det moderne Europas tragiske historie her – den historie, som sluttede i 1945 og førte til et tættere europæisk samarbejde. Dybbøl Mølle samler dermed både en dansk og en europæisk fortælling i et og samme symbol, siger Finn Slumstrup.

Landsindsamlingen arrangeres af Grænseforeningen i samarbejde med Den selvejende institution Dybbøl Mølle.

Vil du støtte vedligeholdelsen af Dybbøl Mølle?

Der er forskellige muligheder for at støtte landsindsamlingen til fordel for Dybbøl Mølle:

• Indbetale et beløb til gironummer 10943507 (benyt kortart 01)

• Indbetale et beløb direkte til indsamlingen bankkonto:

• Betal med kreditkort her på hjemmesiden, klik her for at gå til betalingen.

Alle indbetalte beløb formidles videre til Dybbøl Mølle.
Ønsker du fradrag i henhold til ligningslovens § 8A, stk. 1, skal du huske at oplyse dit CPR-nr. til Grænseforeningen. Se flere oplysninger her.

Gå til betaling her: Støt landsindsamlingen til fordel for Dybbøl Mølle

Kreditkort, logoer
Grænseforeningen modtager kreditkort via en sikker forbindelse (SSL).