Albig, Torsten, født 1963, ministerpræsident i Slesvig-Holsten

Torsten Albig (SPD) efterfulgte den 12. juni 2012 Peter Harry Carstensen (CDU) som ministerpræsident i Slesvig-Holsten og var leder af en koalition bestående af SPD, Die Grüne og Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW) frem til 28. juni juni 2017, da Daniel Günther (CDU) overtog ministerpræsidentposten. Torsten Albig er gift og har to børn. Han er bosat i bydelen Suchsdorf i Kiel.

Torsten Albig blev født i 1963 og voksede op i det østlige Holsten og senere i Bielefeld, hvor han tog studentereksamen og studerede, først historie og Sozialwissenschaft, senere jura med speciale i skatteret. Efter afsluttet universitetsuddannelse flyttede Albig i 1992 tilbage til Slesvig-Holsten, hvor han blev  konsitueret leder af Landesfinanzschule Schleswig-Holstein oig samtidig engagerede sig politisk som byrådsmedlem i Lütjenburg i det østlige Holsten.

i 1994 blev han knyttet til den slesvig-holstenske repræsentation hos forbundsregeringen i Bonn, hvorfra han i 1996 blev overflyttet til daværende SPD-formand Oskar Lafontaines kontor. Da Lafontaines i i 1998 blev tysk finansminister fulge Albig ham over i fionansministeriet i Bonn som kommunikationsmedarbejder og talsmand. Denne stilling beholdt han under de følgende socialdemokratiske finansministre Eichel og Steinbrück frem til 2002, og igen fra 2006 til 2009. I perioden 2002 til 2006 var han afdelingsleder og kommunaldirektør i Kiel.

I de sidste tre år inden Albig overtog posten som ministerpræsident var han overborgmester i Kiel.

Albig er en højt respekteret politiker, der endda af sine politiske modstandere omtales som "en ministerpræsident med format".