Akademi Sankelmark

Akademi Sankelmark er beliggende ved den lille landsby Sankelmark få kilometer sydvest for Flensborg. Akademiet blev grundlagt i juni 1952. Ideen stammede fra 1930'erne og daværende landråd, senere ministerpræsident Friedrich Wilhelm Lübke, der også var formand for Deutschen Grenzverein. Arkitekter bag byggeriet var Wilhelm Vaupel.

Stedet står for "en fri politisk og kulturel debat og vil være en bro til folkelig forståelse" som det hedder i den oprindelige formålsformulering. To  målsætninger griber ind i hinanden: for det første, studiet af historie, kultur og religion, litteratur og billedkunst - og dermed også de etiske udfordringer de stiller samfundet over for. For det andet politisk uddannelse og ​​demokratisk sameksistens . Der lægges særlig vægt på temaer af regional/grænseoverskridende betydning.

Oprindeligt havde akademiet rådighed over et enkelt undervisningslokale og 24 værelser. Siden har den tyske grænseforening finansieret adskillige udvidelser, så man nu råder over fire store undervisningslokaler (Seminarraüme) og 57 værelser.