Adenauer, Konrad, 1876-1967, forbundskansler

Tysk politiker, uddannet jurist, Vesttysklands første forbundskansler.

Adenauer var katolik og blev i 1906 medlem af det katolske parti Zentrum. I 1906-17 var han rådmand og i 1917-33 overborgmester i Köln. Han fik stor politisk indflydelse i Weimarrepublikken men afviste i 1926 et forslag fra præsident Hindenburg om at blive rigskansler.

På trods af sin høje alder fik Adenauer en blomstrende politisk karriere efter 1945,  hvor han var en af grundlæggerne af CDU. I 1949 indvalgtes han i Forbundsdagen, og samme år blev han valgt til forbundskansler og leder af en koalitionsregering. Adenauer var forbundskansler indtil 1963, genvalgt tre gange - 1953, 1957 og 1961. I 1951-55 var han også udenrigsminister og 1950-66 formand for CDU.

I forbindelse med Tysklands optagelse i NATO rejste den danske statsminister H.C. Hansen i oktober 1954 ved et møde i Paris spørgsmålet om det danske mindretals vilkår i Slesvig-Holsten. Danmark havde veto-ret i forhold til Tysklands optagelse i NATO, men samtidig var det risikabelt at rejse et forholdsvist beskedent mindretalsproblem i den storpolitiske arena. Adenauer håndterede det danske udspil med stor forståelse og foranledigede seriøse forhandlinger igangsat mellem den slesvig-holstenske ministerpræsident Kai Uwe von Hassel og den danske regering, som førte frem til København-Bonn erklæringerne, der blev vedtaget den 29. marts 1955.