Ansgarkirken i Flensborg

Ansgar Kirke er den danske kirke for Flensborg Nord, Kobbermølle, Klus og Nyhus. Kirken blev indviet den 3. november 1968. Kirken er opkaldt efter Nordens apostel Ansgar. Kirken blev tegnet af arkitekterne Kay Fisker, Robert Duelund Mortensen og Svend Høgsbroe.

A.P. Møllers Fond har skænket kirken med tilhørende menighedshus og præstebolig.

Menigheden Flensborg Nord blev oprettet som selvstændigt præstedistrikt i 1948. De første 20 år holdtes gudstjeneste i KFUM's Fritidshjem i Junkerhohlweg. Den første danske gudstjeneste blev afholdt allerede i 1926 i Kobbermølle Skole, hvor der er stadig månedlige gudstjenester i Kobbermølle Børnehave. Der er i alt fire danske skoler og 5 danske børnehaver i distriktet.

Menigheden, der er den største under Dansk Kirke i Sydslesvig med ca. 750 medlemmer, åbner dørene for mangfoldige arrangementer, herunder også koncerter, ofte i samarbejde med Sydslesvigsk Forening. Der er forskelligt klubarbejde, juniorkonfirmander, og aftensang.

Ansgar kirke, menighedshus og præstebolig blev fredet i januar 2007 og bygningerne renoveret i 2008.

Adresse:
Apenrader Str. 25
D - 24939  Flensborg
tlf. 0049 461 43 376
Præst: Preben K. Mogensen.

Kilde: Brochuren "De 5 danske kirker i Flensborg".