Borgerforeningen, Holm 17 i Flensborg

Bygningen ud til gaden bestod oprindelig af to huse og fik sit nuværende udseende i 1700-tallet. Bygningen har tjent som dansk postgård og som bolig for byens danske overpræsidenter indtil 1864. Siden 1844 har bygningen uafbrudt fungeret som ramme for dansk foreningsarbejde. Bygningen blev nemlig dette år erhvervet af den selskabelige forening Borgerforeningen, der var blevet oprettet i 1835. I forbindelse med erhvervelsen byggedes efter tegninger af bygningsinspektør Tilemann fra København en toetagers tværbygning, der bl.a. rummede en stor balsal - den der senere kom til at hedde Kongesalen. Salen udstyredes i 1868 med scene og blev i mange år hjemsted for det danske amatørteaterarbejde. Efter 1873 blev Kongesalen også anvendt til foredrag i den nystartede "Foredragsforeningen", som Borgerforeningens medlemmer sluttede op om. Alt i alt lykkedes det, på trods af et forbud i 1872 om afholdelse af politiske møder, at opretholde et udbrudt dansk foreningsarbejde.

Kong Frederik 7. deltog ofte i Borgerforeningens fester og svang sig i dansen i Borgerforeningens kongesal eller præsiderede som æresoldermand for Sankt Knuds gildet, et af Danmarks ældste gilder. Det hævdes at Frederik 7. en novemberaften 1863 blev hængende for lang tid i Borgerforeningen og undervurderede den bidende kolde karettur ud til Lyksborg Slot, hvor han boede. På denne tur hjem pådrog han sig en fatal lungebetændelse, som han døde af den 15. november 1863, midt under forfatningskrisen omkring Novemberforfatningen og den tilspidsede situation i forhold til Preussen.

Under krigen mod Preussen og Østrig i 1864 blev bygningen også brugt som lazaret for de sårede. Under 1. verdenskrig blev en del af bygningen brugt af Røde Kors til nødindkvarteringer, men op mod afstemningen afholdtes her også en række valgmøder. I 1973 blev baghuset restaureret og i 1983 sidebygningerne. Begge restaureringer er blevet præmieret som mønstereksempler på, hvordan der kan skabes både liv og omsætning i de gamle gårdmiljøer. Huset er fredet og ejes af Borgerforeningen. Under nazismen var Borgerforeningen ofte tilflugtssted for jøder og modstandere af det nazistiske regime.

Bygningen fungerer fortsat som restauration og mødested for det danske mindretal. Se hjemmeside.