Brødrene Gram, Vojens

Brødrene Gram blev grundlagt som maskinfabrik i Vojens i 1901 af maskinbygger Hans Gram (1874-1929). I 1907 dannede Hans Gram sammen med broderen Aage Gudmund (1879-1957) firmaet Brødrene Gram, der fremstillede maskiner til mælkeindvejning på mejerier. For at dække det voksende behov for mælkenedkøling på mejerierne konstruerede firmaet et køleanlæg, som blev hovedproduktet, da man efter Genforeningen måtte omlægge produktionen.

Eksporten blev udvidet gennem 1930’erne, hvor der blev fremstillet kølekompressorer både til private husholdninger og forretninger. I 1939 introduceredes de første roterende ispindefrysere, som kom til at revolutionere ispindeproduktionen i hele verden. I 1950’erne begyndte man at seriefremstille køle- og fryseskabe. I 1960’erne skete der en kraftig ekspansion, men stigende international konkurrence og overkapacitet på verdensplan medførte, at produktionen af køleanlæg til industrien blev afhændet i 1995. Aage og Anna Gram Fonden solgte i 1999 sine aktier til VT Holding, der viderefører firmaet under navnet Gram A/S, der er opdelt i uafhængige divisioner, og består i dag af tre produktionsvirksomheder, Gram Equipment, Gram Commercial og Gram Domestic.

Virksomhedens historie formidles af fonden Brødrene Gram – Historisk arkiv og museum.

Elsemarie Dam-Jensen i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.