Christiansfeld Kommune

Kommune i Sønderjyllands Amt på 211 km², etableret af Christiansfeld Flække og Aller, Bjerning, Fjelstrup, Frørup, Hejls, Hjerndrup, Stepping, Taps, Tyrstrup og Vejstrup sognekommuner ved kommunalreformen 1. april 1970.

Kommunevåbenet var oprindeligt flækkens, men blev i 1973 ved Christiansfelds byjubilæum hele kommunens våben. Det viser et brøndanlæg mellem to kastanietræer. Under brønden står årstallet 1773. Kommunen har rådhus i Christiansfeld. Kommunen havde 9.587 indbyggere i 2006. På nær Hjerndrup, Bjerning og Fjelstrup sogne, som efter en folkeafstemning blev en del af Haderslev Kommune, indgik den 2007 i Kolding Kommune. Hejls, Taps og Vejstrup sognekommuner, der i 1970 blev en del af kommunen, var egentlig en del af de otte sogne, der i 1864 var blevet lagt til Kongeriget som kompensation for de kongerigske enklaver.

De vendte nu tilbage til Sønderjylland for en kort bemærkning. I kommunen udover Christiansfeld, byerne Taps, Sjølund, Hejls og Fjelstrup, samt et stort sommerhusområde ved Hejlsminde. Nord for Christiansfeld mindesten på stedet, hvor Christian 10. red over grænsen 10. juli 1920. Her ligger også det foreningsdrevne Genforenings- og grænsemuseum.

Sydvest for byen Tyrstrup Præstegård med en velbevaret bullade, samt skoven Smedeholm med gravkapel for Christina Friederikke von Holstein til Favrvrågård.

Af Kim Furdal og Lennart S. Madsen i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.