Clausen, Franciska, 1899-1986, kunstmaler

Franciska Clausen blev født i Aabenraa, hvor hendes far var manufakturhandler. Hendes værker er præget af stilretninger som Neue Sachlichkeit, konstruktivisme, kubisme, neoplasticisme, surrealisme og purisme. Hendes mest nyskabende værker er præget af konstruktivisme og har et geometrisk formsprog

Hendes første seriøse skridt mod kunstens verden var allerede i 1915 gennem privatundervisning hos maleren J. Nöbbe i FlensborgHun blev uddannet hos bl.a. László Moholy-Nagy i Berlin 1922 og hos Fernand Léger i Paris 1924-26. Efter en periode med stærk forankring i Légers "maskinkubisme" (fx Skruen, 1926, Statens Museum for Kunst) nåede hun frem til en selvstændig konstruktivisme, som det ses i Ny idé (1928, Trapholt).

I frugtbar dialog med Piet Mondrians neoplasticisme fandt hun sin egen udtryksform med cirklen som dominerende billedelement, fx Cirkler og vertikaler (1930, Trapholt). Franciska Clausen var medlem af den internationale kunstnergruppe Cercle et Carré og vendte efter dennes opløsning 1931 hjem til Aabenraa, hvor hendes kunst ikke vandt forståelse. Hun opgav at fortsætte og helligede sig i stedet en levebrødsbeskæftigelse som naturalistisk portrætmaler og har bl.a. malet portrætter af Dronning Margrethe og Dronning Ingrid. Portrættet af Dronning Ingrid kan ses i Billedsalen på Folkehjem i Aabenraa.

Først efter 1945 har hendes pionerindsats vundet almen anerkendelse herhjemme, og hun modtog i 1977 Thorvaldsens Medalje. Mange af hendes malerier kan beses på kunstmuseet Traphold ved Kolding og Kunstmuseet Brundlund.

Litteratur:

Katrine Kampe i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.

Charlotte Christensen i Dansk Biografisk Leksikon: www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/