Christianskirken, Garding

Den ret imponerende munkestenskirke ved torvet er opkaldt efter Christian 1., der færdedes meget i disse områder, men den er 300 år ældre end den første Oldenborger på Danmarks trone. Den er anlagt over en korsformet grundplan så tidligt som i begyndelsen af 1100-tallet. I gotisk tid tilføjedes det to-fagede kor i 1483-88, samtidig med at skibet fik indlagt hvælv, som delte det i to dele. Vesttårnet fik sin spidse hjelm i 1818. Den manieriske, tredelte fløjaltertavle fra 1596 regnes for den gottorpske hofmaler Marten van Achtens hovedværk og renæssanceprædikestolen fra 1563 for det ældste eksemplar af den særlige ejderstedtype. Døbefonten af marmor og alabast er udført i 1654 og den sengotiske orgelfacade helt tilbage i 1512, hvilket gør den til en af de ældste i Nordtyskland.

Af andet kan kort opsummeres en sengotisk korsfæstelsesgruppe fra slutningen af 1400-tallet, en sengotisk mandsfigur fra 1512, en Sankt Jørgensgruppe fra 1500-tallet, et korsfæstelsesmaleri af Jan van Enum fra 1600-09 og tre epitafier fra 1630, 1642 og 1675, hvortil kommer de sengotiske kalkmalerier.

Grænseforeningens Årbog 2001. Henning Dehn-Nielsen.