Christophoruskirken i Frederiksstad

Kirken am Mittelburgerwall, Sankt Christophoruskirken, er opført som en enskibet salskirke i 1643-49 af J. van der Meulen. Det vældige tårn kom til i årene 1656-57 og hævdes ligesom granitkvaderbroen over Mittelburgwall for enden af Torvet til dels at være opført af sten fra en gammel ejdersluse, der blev brudt ned i 1630.

Maleriet over alteret "Kvinderne græder over Kristi lig" er et arbejde i nederlandsk-flamsk barok fra 1675 af kirkens grundlægger, hertug Friedrich 3.'s hofmaler, Tønningmaleren og rembrandteleven Jürgen Ovens, og er indfattet i en fornemt udskåret ramme i bruskbarokstil. Prædikestolen med figurer af Jesus og apostlene og reliefskildringer fra frelses- og lidelseshistorien er fremstillet omkring 1600 hos Hinrich Ringerinck i Flensborg, mens den sengotiske marmordøbefont fra 1400-tallet stammer fra Namur i Belgien. Af det øvrige inventar skal også kort omtales to barokmalerier, to bronzelysestager og messinglysestagen med Jupiter foroven, alt fra 1600-tallet.

Bagved kirken findes grave for 24 danske soldater, der faldt i kampene ved Frederiksstad i 1850.

Litteratur:

Grænseforeningens Årbog 2001. Henning Dehn-Nielsen.