Den slesvigske Kvindeforening

Den slesvigske Kvindeforening blev oprettet i 1922 som en reaktion på den dårlige økonomiske situation og de nationale spændinger, der prægede 1920’ernes grænseland. En af initiativtagerne og foreningens første formand helt frem til 1953 var Anne Kjems.

Kort efter grundlæggelse af foreningen blev der oprettet 10 lokalforeninger. Det store humanitære og sociale arbejde startede ved medlemmernes uegennyttige indsats og med økonomisk hjælp fra Danmark. En af foreningens vigtigste opgaver var at komme rundt med hjælp til dansksindede familier, og enkelte sygeplejersker cyklede fra sted til sted. Det var et stort pionerarbejde, som man ikke kendte andre steder, men efterhånden kom flere kvinder til, og foreningen voksede sig stor.

Efter 1945 blev foreningen større, og man kunne bedre komme i kontakt med hinanden. Opgaverne voksede, og foreningen fik en husholdningskonsulent. Først i 50’erne gik en gruppe i gang med håndarbejdskufferten, der leverede ideer og materiale til selv at gå i gang. Husholdningskonsulenten eksisterede op til midten af 80’erne, og håndarbejdscentralen har vi måtter nedlægge fornylig, da korssting gik af mode.