Esterhøjstenen

Danmarks næststørste genforeningssten på ca. 25 tons, som i løbet af sommeren 1920 blev opstillet på den 89 meter høje Esterhøj ved Høve i Vestsjælland. Stenen blev ved heste- og menneskekraft slæbt de 2½ km fra strandkanten ved Sejrø-bugten op tll bakketoppen. Arbejdet stod på over 11 dage og på de stejleste afsnit deltog 22 heste og op til 500 mennesker i at trække den enorme sten under opsyn af direktør Falck fra Falcks redningskorps og med værktøj og grej fra B&W's skibsværft i København. Arbejdet blev udført hver aften efter kl. 19, så flest mulige af de unge karle på egnen kunne deltage.

Inskriptionen er forfattet af sognepræst N.A. Jensen, Møgeltønder og skrevet med versaller for at bogstaverne skulle minde om runer:

"DØREN STÆNGTES.
MAGTEN KUED.
HJERTER LÆNGTES.
HAABET LUED.
GUD DET LEDTE.
TRO VAR FAST.
UNDRET SKETE.
LÆNKEN BRAST"

Billedet på stenen er udført af kunstneren Troels Trier fra Vallekilde Højskole og forestiller en stiliseret løve, måske inspireret af Istedløven.

Kulminationen af flytningen af stenen er beskrevet således:

"Et befriende Pust - og alle blottede Hovederne. Og med Blikket ud over den smukke Egn, hvis særprægede danske Skønhed man skal lede længe om, til Sejerø Bugten og Sjællands Odde, og med Tanken paa dem, der i saa mange Aar havde trukket et større og tungere Læs for Danskhedens Sag, istemte de mange Mennesker med en sjælden Kraft og Inderlighed: Der er et yndigt Land.

Kilde:
Bent Kjærsgaard: "90 år på toppen - Historier om Esterhøjstenen 1920-2010. Høve Bylaug, 2010