Eskesen, Morten, 1826-1913, dansk friskolemand

Morten Eskesen fik en stærk grundtvigsk påvirkning fra sin barndom. Han blev som voksen huslærer hos H.A. Krüger i Bevtoft. Begge dele skærpede hans interesse for de nationale spørgsmål. Han blev uddannet som lærer på Snedsted Seminarium, underviste direkte på Grundtvigs foranledning på Marielyst (senere Grundtvigs Højskole) 1856-58 og var fra 1858-84 friskoleleder i Rudme og i Odense.

Især herefter virkede han som foredragsholder og formidler af unge sønderjyder til højskole- og studieophold i Danmark, hvorved han gjorde en stor indsats for danskheden i Sønderjylland. Bjørnson skildrede i et vers ved Morten Eskesens 80-års fødselsdag hans arbejde i de senere år, da han vandrede fra hjem til hjem i Sønderjylland for gennem samtale og sang at bringe opmuntring. Morten Eskesen sagde i forlængelse heraf: "Det vers skal stå på min gravsten".

Hvor Danmarks jord blev revet over,
så hjerterødderne hang ved.
did Morten Eskesen sig vover
med trofast trøst fra sted til sted.
Han vil med sine tusind fjed
sy sammen hvad de søndersled.

Endvidere huskes Morten Eskesen som komponist og udgiver af Nordiske Sange (1871 og 1875), som udkom i talrige oplag og fik stor udbredelse indtil den første højskolesangbogs udgivelse.

Han skrev også historiske værker, bl.a. Hans Krügers Saga (udgivet 1898) og en historisk fremstilling om Sønderjysk Samfund i perioden 1877-1894.

Litteratur:

Sprogforeningens Almanak 1914, s. 35: Erik Appel: "Af Morten Eskesens Saga".

Rødding Højskoles Årsskrift, 1923: Frede Therkelsen: "Sønderjydernes utrættelige forsanger".

Danebod Højskole, 1925: Kr. la Cour Pedersen: Morten Eskesens Saga.