Frederiksklubben

Frederiksklubben er en selskabelig national forening i Aabenraa, opkaldt efter Frederik 7. og stiftet den 11. december 1848.

Klubbens var nationalt samlingssted for dansksindede aabenraa-borgere som modspil til de mange tyskorienterede, herunder de mange tyske embedsmænd i byen. En af klubbens stiftere var urmager og redaktør Frederik Fischer. Klubben fik hurtigt et stort antal medlemmer.

Klubben har bl.a. været medvirkende til (i 1872) stiftelsen af den uafhængige danske bank ”Den Nordslesvigske Folkebank” (nu en del af Sydbank), stiftelsen af Sprogforeningen (i 1880), oprettelse af det danske samlingssted Folkehjem i 1900 og opførelse af den danske frimenighedskirke Skt. Jørgens Kirke (i 1904).

Klubben kan sammenlignes med foreninger som "Harmonien" i Haderslev (grundlagt i 1849) og "Den slesvigske Forening"  i Flensborg (oprettet i 1849) som også er selskabelige nationale foreninger mest for de velstående.