Genforeningsmindesmærker

Over hele Danmark er der rejst genforeningsmindesmærker. Af de hen ved 550 findes de 134 i Sønderjylland. De allerfleste heraf er rejst i perioden 1920-40. Der er nogle få skulpturer og stenstøtter, men hovedparten er marksten, rejst på højkant. Initiativtagerne var selvbestaltede komitéer, foreninger eller enkeltpersoner.

En del af de sønderjyske genforeningsmindesmærker har indskrifter, der fortæller om folkeafstemningen og befolkningens indsats for at bevare dansk sindelag. Pleje og vedligeholdelse blev af initiativtagerne overdraget til kommunen. Kombinerede genforenings- og befrielsessten blev rejst 1945-50, bl.a. i Højer. Det nyeste genforeningsmindesmærke blev indviet i juli 2010 på Rømø. Der er ofte rejst flagstænger ved mindesmærkerne, og historiebrugen har indskrænket sig til flagning på officielle flagdage, bl.a. 15. juni. Genforeningsmindesmærkerne er et unikt dansk bidrag til europæisk monumentkultur.

Af Inge Adriansen i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.

Litteratur:

Ingolf Haase, Genforeningsmindesmærker i Sønderjylland, 2008.