Ingolf, greve af Rosenborg, født 1940

Ingolf Christian Frederik Knud Harald Gorm Gustav Viggo Valdemar Aage blev født på Sorgenfri Slot i 1940 og er ældste søn af arveprins Knud og arveprinsesse Caroline-Mathilde. Da han i 1968 giftede sig borgerligt med Inge Terney (1938-1996) frasagde Ingolf sig sin titel som prins til Danmark og fik i stedet titel som greve af Rosenborg.

Grev Ingolf er gift med grevinde Sussie (født Hjorhøy) og driver godset Egeland nær Kolding. Han er major af reserven i Livgarden.

Grev Ingolf har altid vist stor interesse for Sønderjylland og deltager ofte i forskellige nationale markeinger. Han er bl.a. protektor for Dansk Spejderkorps i Sydslesvig, Genforenings- og Grænsemuseet ved Frederikshøj og Sydslesvigsk Udvalg af 5. maj 1945.

Ved sin fødsel var Ingolf prins af Danmark og arving til den danske trone efter Frederik 9., fordi tronfølgeloven af 1853 kun gav mulighed for mandlig arvefølge. Men ved grundlovsændringen i 1953 og den deraf følgende ændrede tronfølgelov blev det bestemt, at tronen fremover skulle gå i arv til førstefødte søn eller datter, hvorved arvefølgen gik over til Frederik 9.'s og Dronning Ingrids ældste datter, Dronning Margrethe.  Hvis kvindelig arvefølge ikke var blevet indført, da tronfølgeloven sammen med Grundloven blev ændret i 1953, ville grev Ingolf være blevet konge efter sin far, som var lillebror til Frederik 9.

Grev Ingolf blev i 1961 han Elefantridder. Han bærer også Dronning Ingrids Mindemedaille og Mindemedaille i anledning af hundredårsdagen for Kong Christian den X.s fødsel.