Jessen, Jens Peter, 1895-1944, professor

"Hjemmetysker", involveret i attentatforsøget på Hitler i 1944.

Jens Peter Jessen blev født i 1895 i Stoltelund ved Tinglev i en hjemmetysk familie. Barndomsårene tilbragte han på gården i Tinglev, senere tog han studentereksamen i Flensborg for derefter at studere jura og økonomi i Kiel og Heidelberg. Han deltog i 1. Verdenskrig, hvorfra han hårdt såret vendte hjem i 1917.

Efter studietiden havde han en kort karriere inden for bankverdenen med ansættelse i filialer i Deutsche Bank i Danmark og i Sydamerika. Senere vendte han tilbage til universitetsmiljøet og blev professor, først i Kiel, siden i Göttingen og Marburg og fra 1936 i Berlin.

Jens Peter Jessen var tilhænger af nazi-partiet ind til midten af 1930'erne, da han gennemskuede partiets korruption, tyranni og umenneskelighed. Han kom i kontakt med andre kritikere af nazismen, bl.a. general Ludwig Beck og Ulrich von Hassel samt Kreisauer-kredsen, som udviklede sig til en modstandsgruppe mod Hitler og nazisystemet.

I 1942 blev Jessen indkaldt til tjeneste i den tyske hærs kommandocentral i Berlin, hvorved han kom tæt på det nazistiske magtcentrum.

Jens Peter Jessen udtænkte allerede i 1943 under dæknavnet "Nordmann" den konkrete attentatplan. Da Jens Peter Jessen blev involveret i et alvorligt færdselsuheld, kom han ikke selv, men oberst Claus Schenk Graf von Stauffenberg til at udføre attentatforsøget den 20. juli 1944 i Wolfsschanze i Østpreussen, hvor Stauffenberg havde direkte adgang Hitler. Stauffenberg blev anholdt og ved en standret henrettet samme dag. Jens Peter Jessen blev som den sidste i gruppen anholdt og den 7. november af Volksgerichtshof dømt til døden og henrettet i Berlin den 30. november 1944.

Enken flyttede efter krigen til Tønder og senere til Flensborg og Berlin. Der gik mange år, inden Jens Peter Jessens fortjenester blev anerkendt af Forbundsrepublikken ligesom hans indsats blandt det tyske mindretal i Sønderjylland også først meget sent blev erkendt.

Mindetavle i Berlin-Plötzensee.

Kilde: Tidl. generalsekretær ved Bund deutscher Nordschleswiger Peter Iver Johannsen.

Litteratur: Søren Flott: "Danskeren der ville dræbe Hitler". Gyldendal, 2013.