Küssner, Dieter Paul, født 1941, højskolemand, tidl. formand for SSF

Født i Hamborg 27. december 1941, opvokset i Flensborg med dansk skolegang, højskoleophold i Jaruplund, Kerteminde og Vrå Højskole.

Gift med lektor ved Duborg-skolen Vibeke Nørup Küssner. Lærereksamen fra Tønder Seminarium i 1966. Lærer på Sdr. Brarup Danske Skole i to år. Lærer på højskolerne Jaruplund, Krabbesholm og Try. Fra 1979 til 1985 forstander på Egmont Højskolen og siden 1994 forstander på Jaruplund Højskole i Sydslesvig.

I perioden 1985-1994 var Dieter Paul Küssner redaktør for det i Sydslesvig husstandsomdelte tidsskrift Slesvigland.

1989-2003 formand for Sydslesvigs Museumsforening, 1996-2002 medlem af Sydslesvigsk Forenings Foredragsudvalg, 1997-2003 1. næstformand i Sydslesvigsk Forening og i perioden 2003 til 2013 formand for Sydslesvigsk Forening.

Dieter Küssner var i 2005 talsmand for Mindretalsrådet i Tyskland og i 2005 formand for Det Sydslesvigske Samråd. Endvidere er han medlem af Traugott Møller-Fonden og I.C. Møller-Fondens bestyrelser.

Medstifter af det dansk-tysk-frisiske DialogForumNorden.

Endelig er Dieter Paul Küssner en habil oldtidsforsker og arkæolog med stor forkærlighed for antikviteter fra Egypten og Grønland.

Dieter Paul Küssner har en omfattende foredragsvirksomhed som forstander for Jaruplund Højskole og tidligere formand for Sydslesvigsk Forening.