Ottosen, Johan, 1859-1904, lektor

Johan Ottosen blev født 31. januar 1859 i Hylke ved Skanderborg og døde 10. marts 1904.

Han blev student i 1878 i Horsens og studerede først teologi og senere historie. Var perioden 1885-99 lærer ved Efterslægtsselskabets Skole. I 1900 blev han leder af Nordisk Forlags skolebogsafdeling og var endvidere medlem af Folketinget for Venstre i årene 1901-1903. Skrev en del skolebøger inden for faget historie, bl.a. afhandlinger om slesvigske forhold og om Peter Hiort Lorenzen.

Johan Ottosen var fra sin ungdom stærkt interesseret i nationale og politiske spørgsmål, og var brobygger mellem danske sønderjyder og partiet Venstre. I 1890 blev Johan Ottosen gift 2. gang med Martha Johannsen der var datter af den sønderjyske politiker Gustav Johannsen, som han i øvrigt var politisk på linje med sammen med A.D. Jørgensen og H.P. Hanssen. Han er i dag mest kendt som forfatter til teksten "Det haver så nyligen regnet", som under fremmedherredømmet blev en af de danske sønderjyders foretrukne sange.

Ottosen var i 1882 en af initiativtagerne til oprettelsen af Studentersamfundet, som han var formand for i 1896-97. Sammen med med H.V. Clausen stiftede han fraktionen Studentersamfundets Sønderjyske Samfund 4 S.

Johan Ottosen skrev i 1890 "Det haver så nyligen regnet".