Okseøerne

Okseøerne med Store Okseø i forgrunden og Lille Okseø lige bagved. Bagerst i billedet skimtes Flensborg.

I Flensborg Fjord, lige ud for Sønderhav, ligger Lille Okseø og Store Okseø. Okseøernes navn skyldes, at de om sommeren blev brugt til græsning og opfedning af okser. Der er hele året færgefart til Store Okseø fra Sønderhav.

Lille Okseø (4 ha) ejes af Københavns Lærerforening, som driver lejrskole på øen. Et sagn fortæller, at det var på Lille Okseø den pestramte dronning Margrete 1. døde i 1412, efter at hun havde besigtiget byggeriet på Duborg Slot i Flensborg. En anden version af sagnet siger, at dronningen døde på et skib i Flensborg Fjord.

Store Okseø (8 ha) ejes af Naturstyrelsen, som har forpagtet øen til privat side. Der er et landbrug og en kro på øen.

Af Morten Andersen i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.

Litteratur:

Skov- og Naturstyrelsen: Vandreture nr. 129.