Poulsen, Marten Refslund, 1874-1960, gårdejer

Marten Refslund Poulsen blev hjemmeundervist og kom på Skibelund Efterskole og senere på Askov og Vallekilde højskoler. Efter to års studier blav han i 1898 landbrugskandidat fra Landbohøjskolen i København. Han fortsatte uddannelsen ved landbohøjskoler i Halle og Berlin og blev i 1900 konsulent for Mejeriforeningen for Nordslesvig samt redaktør for Nordslesvigsk Landbrugs- og Mejeritidende.

I 1902 blev han gårdejer i Stenderup ved Rødding og i 1906 overtog han Skovgård ved Aabenraa og blev samme år valgt til formand for den nystiftede landboforening Fremad i Aabenraa og i 1907 tillige for Fælleslandboforeningen for Nordslesvig.

I 1909 trak han sig fra disse poster, idet han i 1910 blev direktør i Nordslesvigsk Kreditforening, der var oprettet for at modvirke de tyske fremstød i den nationale jordkamp, som fulgte efter de preussiske love i 1906 om rentegårde. Refslund Poulsen var direktør frem til 1921 og han havde sammen med J.H. Schmidt æren for det heldige udfald af jordkampen.

Refslund Poulsen solgte i 1912 Skovgård og i stedet to år senere købt en gård i sin fødeby Bovlund, som han drev frem til 1950. Under 1. Verdenskrig deltog Refslund Poulsen på Østfronten 1916-1918. Efter Genforeningen i 1920 gjorde Refslund Poulsen en stor indsats  for at mindske landbrugskrisens værste virkninger.

I årenes løb skrev Refslund Poulsen en del artikler om historiske, politiske og økonomiske emner.

Litteratur:
Marten Refslund Poulsen: "Minder". 1949.
Marten Refslund Poulsen: "Erindringer I og II". Det Danske Forlag, København, 1955.