Ribe Kommune

Kommune i Ribe Amt på 352 km2, etableret ved kommunalreformen i 1970. Kommunen blev dannet af Ribe Købstad, samt Farup, Hjortlund, Jernved, Kalvslund, Obbekær, Seem, Vester Vedsted og Øster Vedsted sognekommuner, alle fra 1867 beliggende i Ribe Amt. Hertil kom tre sønderjyske sognekommuner, Hviding, Roager og Spandet, der indtil 1920 hørte til Haderslev Amt og 1920-70 til Tønder Amt. Inkluderingen af disse tre sogne indebar, at Ribe Kommune, som den eneste kommune udenfor Sønderjylland, skulle føre borgerlige personregistre for disse tre sogne. Ved kommunens etablering kom hele det Psykiatriske Hospital i Hviding, i dag Psykiatriafdeling Esbjerg-Ribe, til at ligge i kommunen. Hospitalet blev indrettet 1923 som Statshospitalet i Vester Vedsted. Det skete i det, der fra 1887 havde været Nordeuropas længste banegård, grænsestationen Hviding-Eggebæk, der var indrettet i to ens bygninger, en i hvert land. Med Genforeningen blev den store station overflødig, og DSB skænkede den til Statens Sindsygevæsen.

Af Lennart S. Madsen i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.