Vojens Kommune

Kommune i Sønderjyllands Amt på 298 km2, dannet af Hammelev, Jegerup, Magstrup, Nustrup, Oksenvad, Sommersted, Vedsted og Vojens sognekommuner ved kommunalreformen 1. april 1970. I 1962 var der foregået en mindre sammenlægning af Vojens og Skrydstrup sognekommuner. Kommunen overtog det våben, Vojens Sognekommune fik i 1953, med to sorte ravne siddende på et rødt tandhjul. Rådhus i Vojens. Kommunen havde 16.685 indbyggere i 2006, og indgik 2007 i Haderslev Kommune. Til kommunen hørte, udover Vojens, byerne Hammelev med Tørning, Vedsted, Over Jerstal, Skrydstrup, Nustrup, Jegerup, Mølby, Sommersted og Maugstrup.

Kommunen var præget af at ligge på begge sider af isens hovedopholdslinje, således at både jernbanen og motorvejen løb igennem kommunen. Ved Hammelev opstod et stort industrikvarter langs motorejen, der bl.a. en periode husede LMs fabrikshaller til fremstilling af vindmøllevinger. I Høgelund nord for Vedsted ligger Høgelund Mejeri, der er et af verdens mest moderne mejerier til produktion af blåskimmeloste. Skrydstrup domineres af Flyvestation Skrydstrup. Herfra styredes også den centrale radarstation, der i 1955 blev opført i Bæk Skov ved Nustrup. I kommunens nordlige del de foreningsdrevne museer Klokkemuseet og Sønderjysk Skolemuseum i Over Lert, i Sommersted ligger Sommersted Efterskole, oprettet 1951.

Af Kim Furdal og Lennart S. Madsen i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.