Faber, Simon, født 1968, overborgmester i Flensborg for SSW

Simon Faber er født i Flensborg. Hans forældre er tyske, men de valgte at sende ham i dansk skole i Bredsted. Han tog studentereksamen på Duborg-Skolen i 1987. Efter studentereksamen flyttede han til Danmark for at læse musik og tysk på Aarhus Universitet. Han afsluttede studierne i 1998 med en cand. mag. Ved siden af sine universitetsstudier tog han en diplomeksamen i sang og korledelse på musikkonservatoriet i Aarhus.

I 1999 videreuddannede han sig i ”Organisation og ledelse” ved Handelshøjskolen i Aarhus. Samme år blev han ansat som forlagsleder hos Edition Egtved, hvor han arbejdede frem til 2001. Fra 2002 til 2004 var han chefsekretær på Danmarks Radioorkester i København. 2004 vendte han delvist tilbage til Flensborg med en stilling som kulturpolitisk konsulent for det danske mindretal, hvor han havde kontor både i Flensborg og i København.

I 2010 blev han SSW's kandidat til overborgmestervalget i Flensborg by. Ved valget den 31. oktober 2010 blev han nummer to efter Elfi Heesch, der var fælles kandidat fra de Grønne og de Konservative (CDU). I omvalget mellem de to kandidater den 21. november vandt Simon Faber valget med 54,8 % af stemmerne. Simon Faber tiltrådte som overborgmester i Flensborg den 15. januar 2011. Han blev ikke genvalgt ved overborgmestervalget den 5. juni 2016.

Simon Faber er gift med Ruth Faber, med hvem han har to børn.