Münchow, Samuel, 1893-1976, landdagsmand for SSW

Samuel Münchow var smedemester og kommunalpolitiker med et solidt socialdemokratisk bagland i Flensborg fra 1924 til 1934.

I 1945 kom han atter i byrådet og fik plads i magistraten i årene 1950-1958. I årene 1945-1946 var han landsformand for Den slesvigske Forening med til at opbygge de nye amtforeninger over hele Sydslesvig. Med sit solide bagland blandt arbejderne i Flensborg kom han frem i første række i mindretallet i efterkrigsårene.

Han var formand for SSW's landdagsgruppe i årene 1946-54 og 1958-62.

Münchow var en kompromisløs fortaler for en ren dansk mindretalspolitik og fastholdt til 1949 genforeningshåbet for det samlede Sydslesvig efter devicen "Alt eller intet". På et fællesrådsmøde den 9. maj 1945 sammenfattede han stemningen på denne måde: "Søg forbindelse med de allierede og Danmark. Ved forhandlingerne i morgen i Danmark må der kræves det hele. Nu vil vi hjem." Med denne kompromisløse holdning spillede han den mulighed af hænde, som måske en kort tid i 1947 forelå for at indlemme Flensborg-området alene i Danmark.

Kilde: Lars Henningsen, Martin Klatt og Jørgen Kühl: SSW. Dansksindet politik i Sydslesvig 1945-1998. Studieafdelingen ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig. Nr. 38. Flensborg, 1998.