Markering af 1864

Kurser

"Hvordan skabes en national identitet?"

Dialogmøde med Grænseforeningens Kulturmødeambassadører.

I 2014 markeres 150 året for krigen i 1864 over hele landet. Det er naturligvis først og fremmest en historisk markering af, hvad der skete. Men krigen og nederlaget i 1864 har sat sig spor helt frem til nutidens Danmark. Hvad udadtil var tabt, blev indadtil vundet. Vores nationale identitet blev bygget op i årtierne efter 1864 – og derfor har vi stadig i dag svært ved at få integreret borgere med andre kulturelle og sproglige baggrunde i det danske.

Læs mere her.

Jaruplund Højskole: "Et større Danmark"

Højskolekursus 21. - 28. juli. De gamle skel mellem dansk og tysk er stort set væk, og historien om Sydslesvig må fornyes. Det gør vi.

Undervisningsmateriale

Brætspillet om krigen i 1864 udgivet af Grænseforeningen

Egon Clausens bog "I grænselandet - rejsebreve fra Sydslesvig"

Radioudsendelser

Den2Radio: "Grænselandshistorier"

Grænseforeningen har støttet en serie på ti radioudsendelser om krigen i 1864, som er produceret af Den2Radio. Serien hedder "Grænselandshistorier" og er en rejse til en række erindringssteder mellem Kongeåen og Ejderen i følgeskab med Grænseforeningens formand Finn Slumstrup.

Den første udsendelse havde premiere den 1. februar 2014 og tager udgangspunkt i det moderne grænseland, og hvordan mindretalserfaringerne herfra har et europæisk perspektiv.

Hør udsendelserne her.

Publikationer
Inge Adriansen: Anden Slesvigske Krig - 1864

Download Inge Adriansen og Jens Ole Christensens hæfte "Anden Slesvigske Krig - 1864" på dansk, tysk eller engelsk.

Dansk udgave Tysk udgave Engelsk udgave

Litterraturliste om krigen i 1864

Udarbejdet af Den Slesvigske Samling på Det Danske Centralbibliotek i Flensborg

Traileren til Ole Bornedals tv-serie om krigen i 1864