METTE BOCK: JAGTEN PÅ MAGTEN

Tilføjet 05. jun 2012 - 12:20
Del nyheden

Jeg drømmer om et levende folkestyre, skriver folketingsmedlem Mette Bock i GRÆNSEN.

Det nye nummer af GRÆNSEN - magasin for mindretal, sprog og kultur er netop udkommet. Temaet er folkeoplysning og demokrati og byder blandt andet på et essay af Mette Bock fra Liberal Alliance, der gør status over sin første tid på Christiansborg:

"Jeg kan i svage stunder drømme om et 'efter demokraturet', hvor partierne er brudt sammen, og højre-venstre aksen er blevet fortid. Hvor rollerne igen er fordelt, så politikere træder i karakter som politikere, mens embedsmændene koncentrerer sig om at forvalte systemet til gavn for borgerne. Jeg drømmer om et levende folkestyre, hvor vi stemmer efter vores overbevisning og ikke blot bevidstløst følger partidisciplinen. Et samfund, hvor borgerne kan deltage i og følge seriøse debatter, hvor målet ikke er fremme af egeninteressen, men at finde skikkelige løsninger på reelle problemer," skriver hun.

Læs hele essayet på Grænsen.dk.

Det nye nummer byder også på et interview med professor Ove Korsgaard og artikler af forfatter Lene Andersen og professor Jørgen Henrik Petersen.