METTE BOCK NY FORMAND

Tilføjet 12. maj 2014 - 11:14
Del nyheden

Mette Bock blev til sendemandsmødet søndag i Vingsted valgt til Grænseforeningens første kvindelige formand.

- Som formand for Grænseforeningen vil jeg tage afsæt i det fine arbejde, der er gjort gennem årene. Grænseforeningen har sin store andel af ansvaret for, at mindretals- og flertalskultur har arbejdet sig fra modsætning over accept til gensidig anerkendelse, respekt og samarbejde, der løfter grænselandet og gør det til noget helt særligt. Der ligger mange muligheder for yderligere udvikling i de kommende år, sagde Mette Bock søndag i sin tale på Grænseforeningens sendemandsmøde i Vingsted ved Vejle.

Den tidligere chefredaktør for JydskeVestkysten og nuværende folketingsmedlem for Liberal Alliance blev valgt uden modkandidat til formand for Grænseforeningen. Hun afløser forfatter og journalist Finn Slumstrup, som efter ni år på posten havde valgt at trække sig tilbage.

Vi skal ikke belære
I sin tale foran de 254 fremmødte deltagere fremhævede Mette Bock, at kultur og identitet ikke kan sættes på formel. Vi skal ikke belære det danske mindretal i Sydslesvig om, hvordan de skal være danske, for virkeligheden er, at de er dansksindede med tysk statsborgerskab og derfor tosprogede med to kulturer i bagagen.

- Jeg har aldrig forstået, hvorfor det at være tosproget og tokulturel skulle være en byrde eller et problem, sagde den nye formand for Grænseforeningen, Mette Bock, og indviede tilhørerne i, hvordan hendes egen familie er en blanding af dansk og tysk, idet hendes mand er født i Flensborg med både danske og tyske rødder.

Mette Bock fik et overbevisende valg med 105 stemmer bag sig ud af 108 mulige. De sidste tre stemte blankt.

Læs mere om Mette Bock i Grænseforeningens leksikon.