Anke Spoorendonk: SSW fører politik for alle i regionen

Tilføjet 23. jul 2012 - 11:07
Del nyheden

Anke Spoorendonk, der er gruppeformand for SSW, fortæller i et stort interview med et tysk mediehus om SSW's første tid i regeringskoalitionen i den tyske landdag. Hun understreger, at SSW fører politik for hele regionens befolkning, ikke kun for mindretallet.

Af Rasmus Vangshardt

Det er blevet tid til at trække i arbejdstøjet for SSW, der for første gang nogensinde indgår i regeringssamarbejde i delstaten Slesvig-Holsten. Men ikke alle mener, at SSW bør deltage i regeringssamarbejdet, når partiet er fritaget for spærregrænsen på 5% af stemmerne.

Derfor skal SSW nu vise, at man fører politik for alle slesvig-holstenere. Det fortæller partiets gruppeformand og justits-, kultur- og europaminister Anke Spoorendonk i et stort interview med mediehuset Schleswig-Holsteinischer Zeitungsverlag:

"Jeg vil gerne vise befolkningen i syd, at SSW fører politik for hele Slesvig-Holsten. Og naturligvis kan alle mennesker i delstaten stemme på SSW. Vores parti er som mindretalsparti fritaget for 5%-grænsen, det har domstolen slået fast i 2005. Diskussionen om det spørgsmål er lidt irriterende. Jeg ville foretrække, at man beskæftigede sig med SSW's politik i stedet for med spørgsmålet om, hvorvidt vi overhoved har ret til at lave den," siger hun blandt andet i interviewet.

LÆS OGSÅ: SSW kan blive kongemagere

Et af hovedpunkterne for SSW i valgkampen var, at tilskuddet til mindretallets skoler skulle være på samme niveau som tilskuddet til tyske skoler og ikke kun på  85%, som det var tilfældet, før SSW kom til magten sammen med SPD og De Grønne. Derfor spørger journalisten i interviewet også Anke Spoorendonk, om man ikke man med rette kan kræve, at også mindretallet bidrager til besparelser i krisetider. Det er Spoorendonk helt enig i:

"Mindretallene skal have de samme finansielle rammebetingelser som alle andre. Det betyder også, at man solidarisk skal spare, men ikke før der er opnået ligestilling."

Bliv ven med Grænsen.dk på Facebook