Helle Thorning: Grænselandet er model for resten af Danmark

Tilføjet 01. sep 2013 - 21:04
Del nyheden

Når mindretallene i grænselandet kan sameksistere fredeligt, så kan det også lade sig gøre alle andre steder i Danmark. Således lød hovedbudskabet, da statsminister Helle Thorning Schmidt (S) talte ved ’Folkemøde på Danmarks Tag’.

Af Johan V. Bendtsen

Tårnet på Ejer Bavnehøj symboliserer Danmarks genforening. I søndags talte statsministeren netop her, da hun var hovedtaler ved arrangementet ’Folkemøde på Danmarks Tag’. I talen lagde statsministeren især vægt på, hvorledes mindretallene i grænselandet er en model for en mere generel konflikthåndtering.

Minoritets-model
Helle Thorning fokuserede i talen på, at grænselandet udgør det synlige bevis på, at det er muligt at bo i et land, og indgå som en del heraf, selvom man har rødder i andetsteds. ”Når det kan lade sig gøre at bo i Tyskland med danske rødder, kan man også bo og fungere i Danmark med tyrkiske rødder. Som en helhjertet dansker,” understregede hun.

Det danske mindretal viser vejen
Til folkemødet, hvor også Skanderborgs borgmester, Jørgen Gaarde, og Anke Spoorendonk fra Landdagen i Kiel, talte, var fokus i høj grad på det danske mindretal som lever syd for den dansk-tyske grænse. Og på det potentiale som ligger i, at det danske mindretal sameksisterer fredeligt med den tyske befolkning. Op til mødet udtalte Helle Thorning til socialdemokraternes hjemmeside: ”Det dansk-tyske mindretal er en stor inspiration. Deres eksempel viser, at konflikter kan løses i mindelighed. Det danske mindretal er med til at vise andre vejen.” http://www.socialdemokraterne.dk/Default.aspx?func=article.view&id=737430&menuID=700835&menuAction=select&topmenuID=700835.