’VM i Synnejysk’ skal gøre op med fordomme om Udkanstdanmark

Tilføjet 10. sep 2013 - 14:02
Del nyheden

I Guderup, Sønderjylland, blev der lørdag afholdt verdensmesterskab i sønderjysk – en dialekt, som modsat mange andre, nægter at dø. Med en god portion selvironi skulle fordommene om området udfordres, og arrangementet blev et tilløbsstykke uden lige. Deltagere og tilhørere valfartede til – endog helt fra ’Kjøffenhavn’ af.

af Johan V. Bendtsen

Sønderjysk er en dialekt i konstant udvikling. Ikke mindst som følge af globaliseringen og områdets geografiske placering. I lørdags holdt Guderup Handelsstandsforening verdensmesterskab i dialekten.

Humor og selvironi
Verdensmesterskabet i sønderjysk løb af stablen i forbindelse med Guderup Handelsstandsforenings årlige handelsdag. I år skilte arrangementet sig dog ud, ved at sætte fokus på det at være en del af det såkaldte udkantsdanmark. Og forsøge at gøre op med de fordomme, som ofte knytter sig til betegnelsen. ”Vi er ærlig talt lidt trætte af det herovre, så vi tænkte, om vi ikke skulle gøre op med det med en lille smule humor og lidt selvironi. Alt, hvad vi laver i dag er blevet ganget med fire i forhold til de typiske udkantsdanmarks-begreber,” fortæller Keld Aaes, fra handelsstandsforeningen, til Information. http://www.information.dk/comment/756460

Netop selvironien var dagens vigtigste redskab, og derfor var det naturligvis også oplagt at afholde et verdensmesterskab i den lokale dialekt. Aaes uddyber: ”Her handler vi jo sort, vi arbejder sort, og vi snakker sort. Og når vi nu snakker sort, så var det jo oplagt at have en konkurrence i sønderjysk. Det er jo det, vi snakker hernede. Og hvorfor så ikke gøre det worldwide? Vi har aldrig haft et verdensmesterskab i Guderup af nogen art.”

En dialekt i rivende udvikling
Netop den sønderjyske dialekt udmærker sig i forhold til andre dialekter. Den lever nemlig i bedste velgående. Elin Fredsted, der til dagligt forsker i flersprogethed ved Flensborg Universitet, og i dagens anledning agerer dommer i konkurrencen, forklarer: ”Sønderjysk er stadig meget levende, mere end mange andre dialekter. Det giver ingen mening at tale om, at den sønderjyske dialekt er ved at uddø, vi bruger bare dialekten på en ny måde.”

Hvor mange mennesker forsøger at skjule deres dialekt, ikke mindst når de indgår i sociale sammenhænge hvor der tales anderledes, er det omvendt for mange sønderjyder. Netop dette kendetegn er særligt for regionen, og skyldes ikke mindst områdets geografiske placering. ”Sønderjyderne opfatter det i højere grad som en rigdom. Dialekterne er noget, vi har gavn af. De giver en styrket sproglig og kulturel mangfoldighed. Den vil sønderjyderne gerne bevare,” fortæller Fredsted til Information. http://www.information.dk/471474.