Junge Unions kamp mod SSW kritiseres af CDU-top

Tilføjet 29. sep 2013 - 19:24
Del nyheden

CDUs ungdomsafdeling, Junge Union, som har udfordret gyldigheden af SSWs mandater tidligere i år,  får nu kritik af Reimer Böge, moderpartiets formand i Slesvig-Holsten. Han understreger, at forfatningsdomstolens afgørelse tidligere på måneden må accepteres fuldt ud.

af Johan V. Bendtsen

Junge Union har i en længere periode sået tvivl om gyldigheden af SSWs mandater. I midten af september slog forfatningsdomstolen dog fast, at mandaterne var fuldgyldige. Dette fik dog ikke Junge Union til at stoppe beskyldningerne, og CDUs formand sætter nu sine unge partifæller på plads.

Afgørelsen må accepteres helt
Forfatningsdomstolen har slået fast, at SSWs mandater er fuldgyldige. På trods af domstolens afgørelse fremsatte Junge Union umiddelbart efter en resolution, hvori de igen såede tvivl om SSWs parlamentariske fuldgyldighed. Det har nu fået CDUs formand i Slesvig-Holsten, Reimer Böge, til at sætte Junge Union på plads: ”Jeg er meget skuffet over Junge Unions resolution. Når det i en retsstat er muligt at få afprøvet valgresultater, bør domstolskendelser også accepteres. Det er en del af retssikkerheden,” udtaler han.

Glæde i SSW
Hos SSW er tilfredsheden med Böges udmelding naturligvis stor. Formand Flemming Meyer glæder sig over, at endelig Böge træder i karakter, og tager det som et udtryk for, at CDU og SSW i fremtiden kan forbedre forholdet. ”Böges udtalelser er i hvert fald et skridt i den rigtige retning, som vi kun kan hilse velkomment. Det er et godt signal, som forhåbentlig også bliver forstået og fulgt op af andre i CDU og især Junge Union,” udtaler han til Flensborg Avis.