Ingen julegaver til Sønderjylland fra Christiansborg

Tilføjet 06. nov 2013 - 09:30
Del nyheden

Formanden for UdviklingsRåd Sønderjylland, Ole Daugbjerg, tror ikke på, at den regionale udvikling skal sætte sin lid til statsstøtte i år. Heller ikke selvom regionens liste over ønsker er lang og har været politikerne i hænde længe. Gang på gang smutter investeringerne nemlig uden om grænselandet, til formandens store ærgrelse.

af Johan V. Bendtsen

Investeringer i infrastruktur og jobs. Det er nogle af de ting, som UdviklingsRåd Sønderjylland drømmer om. Men ønskerne ser ikke ud til at blive realiseret med midler fra Christiansborg. Regionens kamp mod centralisering er hård, og ifølge Ole Daugbjerg savner man i den grad opbakning og forståelse fra centralt hold.

Investeringer i infrastruktur
Den såkaldte Jyllandskorridor, Danmarks landfaste forbindelse til Tyskland og resten af Vesteuropa, mangler et gevaldigt infrastrukturelt løft. Ifølge Ole Daugbjerg lever den nuværende infrastruktur langt fra op til den tyngde og betydning, som korridoren har for person- og godstrafikken. Konkret efterlyser Daugbjerg midler til etableringen af en parallelforbindelse ned til den tyske grænse, og derfra vest om Hamborg. En midtjysk-sønderjysk motorvej med tilslutning videre ud i Europa. Men ligesom på jobskabelsesområdet tror formanden for UdviklingsRåd Sønderjylland ikke, at staten sender finansiel opbakning i regionens retning: ”I Sønderjylland kæmper vi mod centralisering af administration og statslige arbejdspladser (…). På samme måde må vi se investeringer i infrastruktur og erhvervsudvikling smutte forbi grænseregionen og nærheden til Europa,” fortæller han til Jyllands Posten søndag.

Styrelser og videnscentre til Sønderjylland
Et andet område hvor Ole Daugbjerg mener, at den sønderjyske region bliver overset, er i forhold til antallet af statslige arbejdspladser. Og det er nogle særlige sektorer, Daugbjerg har i kikkerten. Eksempelvis ville det være oplagt at se på landbrug og fødevarer, transport og logistik eller andre områder, hvor regionen i forvejen er stærkt kørende. Daugbjerg erkender dog over for Jyllands Posten, at forventningerne må finde et realistisk niveau: ”Vi har et stort ønske om at styrke den sønderjyske andel af de statslige arbejdspladser. Jeg forestiller mig ikke, at man flytter ministerier til Sønderjylland, men måske snarere nogle styrelser eller videnscentre.”

Man kan læse mere om UdviklingsRåd Sønderjyllands visioner for området syd for Kongeåen her: www.soenderjylland.dk