Sydslesvigere kan snart få dobbelt statsborgerskab

Tilføjet 11. feb 2014 - 13:20
Del nyheden

De cirka 4500 danske statsborgere som bor i Slesvig ser nu endelig ud til at kunne få dobbelt statsborgerskab. I løbet af februar påbegynder Folketinget nemlig arbejdet med de nye regler, som skal sikre større accept af dobbelt statsborgerskab.

af Johan V. Bendtsen

Indtil videre har det været stort set umuligt for de i omegnen af 4500 danske statsborgere bosiddende i Sydslesvig, at stemme til delstatsvalg og valg til Forbundsdagen. Dette ser dog nu ud til at kunne ændre sig meget snart, da Folketinget i disse dage starter arbejdet med et sæt nye regler, som skal gøre det lettere at opnå dobbelt statsborgerskab.

Enten tysk eller dansk
Indtil videre har dobbelt statsborgerskab stort set været umuligt at opnå. De nye regler, som det danske Folketing starter arbejdet med i løbet af februar, skal dog gøre det lettere at få accepteret dobbelt statsborgerskab – ikke mindst, hvis man har boet en årrække i Tyskland. Derudover kan det også betyde, at de danskere, som har opgivet deres statsborgerskab til fordel for eksempelvis et tysk, kan få deres danske tilbage.

Danmark følger tysk eksempel
I Tyskland har det de seneste 10 år været muligt at opnå dobbelt statsborgerskab såfremt man kom fra et andet EU-land, og at dette land ligeledes tillader det dobbelte statsborgerskab. At reglerne fra dansk side med al sandsynlighed ændres inden for relativ kort tid, skal dog ikke nødvendigvis få de tyske myndigheder til at forvente en strøm af ansøgninger. Det er nemlig stadigvæk en meget tidskrævende proces at opnå det dobbelte statsborgerskab, ligesom det koster 400 euro at få et tysk pas ved siden af sit danske.